Doorstep School en Mumbai - Reisverslag uit Poona, India van Sara Swier - WaarBenJij.nu Doorstep School en Mumbai - Reisverslag uit Poona, India van Sara Swier - WaarBenJij.nu

Doorstep School en Mumbai

Door: Sara

Blijf op de hoogte en volg Sara

19 April 2008 | India, Poona

DOORSTEP SCHOOL
De week van 7 april zijn Vidya en ik als eerste koppel naar de Doorstep School gegaan. Hier doen we een week vrijwilligerswerk. De Doorstep School zorgt ervoor dat zeer arme kinderen ook naar school kunnen en leren lezen en schrijvn. Het doel is om hen uiteindelijk naar een 'normale' school te kunnen laten gaan zodat ze een goede toekomst kunnen krijgen. De ouders van deze kids zijn vaak bouwvakkers (ook de vrouwen) en ze leven in tijdelijk opgezette sloppenwijken. Maandag hebben we per busje en per motor een rondleiding gekregen langs acht van deze Doorstep schooltjes. Stel je hier niet te veel bij voor, de meeste schooltjes zijn ruimtes van zo'n 3 bij 3 zonder ramen, electriciteit, water of wat dan ook, enkel een warme kleine ruimte met kleurplaten aan de muur. De kinderen vinden ons en mijn camera erg interessant.

De volgende dagen hebben we doorgebracht met het beschilderen van een stenen schooltje (nou ja, de ene helft was een koeienstal en de andere helft een klaslokaal). Op twee muren hebben Vidya, Nupur (een Indiase vrijwilligster) en ik schilderingen gemaakt van dieren, planten, een zon, luchtballon, de zee en nog meer blijs. De kids die daar leskregen vonden het allemaal supergaaf, ze bleven uren op de grond naar ons harde werk staren terwijl we bezig waren. Ik hoorde naderhand dat de kinderen met nog meer plezier naar school gaan en zelfs niet meer naar huis willen. En nog beter nieuws: er zijn enkele nieuwe kids op het schooltje omdat ze de muren zo mooi vinden! Dat is een beter resultaat dan we durfden te hopen.

Daarnaast hebben we donderdag een event georganiseerd voor een stuk of 30-35 kinderen, wiens ouders bouwvakkers zijn. De constructiesite is afgesloten en de Doorstepschool op het terrein dus ook. Andere kids zijn stoplicht-kinderen: zij verkopen hun waar aan bestuurders als het stoplicht op rood staat. Ze zijn vaak de kostverdieners in hun familie en zien er vies en zielig uit omdat ze dan meer verdienen. We wilden een laatste leuke dag voor hen houden. In het park van de University of Pune hebben we de hele dag leuke dingen met ze gedaan. Ze vermaakten zich in op de glijbaan, met hardloopraces, spelletjes (zakdoekje leggen kennen ze ook in India!) en knutselwerk. Vidya en ik hebben alle gezichten van de kids beschilderd met waterverf-we waren toch al in een verfstemming. Als afsluiter heb ik elk kind een pen met een ballon gegeven die ik uit Nederland had meegenomen. De kids waren geduldig, positief en blij, ze hebben niet gehuild of gevochten. En dit zijn de "lastige" kinderen, die geen structuur en aandacht gewend zijn! Wat een verschil met Europa, het doet me realiseren dat de kids thuis eigenlijk maar kleinzielig en verwend zijn. Of zijn ze hier juist zo sterk?
Het was een vermoeiende maar erg belonende week.

MUMBAI
De zaterdag tot en met dinsdag daarop zijn Connie en ik voor vier dagen naar Mumbai vertrokken voor een volgens ons verdiende vakantie. We stapten al vroeg (7 uur) op de trein en de reis verliep gladjes. Ons hotel lag vlakbij het Victoriaanse Station, in zuid-Mumbai, in de rijke wijk Fort, vlakbij de Flora Fountain, Marine Drive, de Gateway of India, de Taj hotel en meer beroemde plaatsen. We hebben onze dagen goed besteed en hebben ongelooflijk veel gezien en nog meer geshopt... Waar anders vind je een spijkerbroek voor 2 euro? Dat je hem niet kunt passen omdat je hem op straat koopt, alas...

Dag 1 zijn we naar Chor Bazaar geweest, de Dievenmarkt. Zo genoemd omdat hier vroeger gestolen waar werd verkocht; tegenwoordig zijn alle shopjes legaal. Je kunt hier vooral goed voor semi-antiek winkelen. Motto van de mumbaikars: als er een dikke laag stof op ligt en het er shabby uitziet is het antiek. Ik ben ook bij een retailer geweest, waar je honderden "antieke" kompassen en keramieke deurknopjes netjes verpakt ziet liggen die een deur verder als antiek en origineel worden verkocht. Afdingen is een must en gaat er nog harder aan toe dan in Pune, maar we zijn er inmiddels goed in geworden.
Na de Chor Bazaar zijn we wezen wandelen naar de Flora Fountain en Marine Drive. Marine Drive is een lange boulevard langs de zee waar men vooral zit en loopt om gezien te worden. De zonsondergang verdween in een ondoordringbare smoglaag. Toen het donker was liepen we langs de Ovan Maiden en prachtige, maar nu onzichtbare, victoriaanse en gothische gebouwen. De stad doet soms erg Brits aan, en veel gebouwen zien eruit als Cambridge of zo. Vooral de universiteit en de klokkentoren zijn prachtig.

Dag 2 staan we vroeg op om de eerste boot, van 9 uur, naar de Elephanta Caves te pakken. De boot vertrekt vanaf de Gateway of India, vlakbij het beroemde, grote Taj Hotel. Na anderhalf uur in de nu al bedompende en klamme hitte komen we aan bij het haventje. De klim omhoog naar de grotten kan niet beter: de trappen zijn volgepakt met allerhande souvenirshopjes, waar je tassen, spekstenen olifantjes, stenen en stenen kettingen die op het eiland zijn gevonden en gemaakt, houtsnijwerk en nog veel meer kunt kopen. De grotten zelf zijn bevolkt door toeristen en apen, de laatste voelen zich duidelijk thuis tussen de mensen. Beroemd aan de grotten zijn de reliefs, vooral een hele grote van de god Shiva met drie hoofden. In de avond - we komen pas laat in de middag weer aan bij de Gateway - lopen we een beetje rond en dineren we bij een mooi restaurant.

Dag 3: vroeg in de ochtend gaan we naar de Haji Ali Dargah, een tombe/moskee gewijd aan Haji Ali. Deze man zou tijdens zijn pelgrimstocht naar Mekka zijn verdronken en aangespoeld bij Mumbai. Op de plek waar zijn lichaam is gevonden is deze tombe gebouwd, op een mini eilandje zo'n halve kilometer in zee. Alleen als het eb is kun je erheen lopen. We zijn de enige blanken maar de sfeer die er hangt is er vredig en mooi. Met een chai in de hand (indiase thee) en een sjaal om het hoofd voelen we ons prima thuis. Na de dargah bezoeken we de Walkeshwar tempel, een Jain tempel. Dit is de meest rijk versierde en mooiste tempel die ik tot nu toe heb gezien (en ik heb er heel wat bekeken). Bijzonder is dat gelovigen hier met een bakje met rijst komen, op de grond gaan zitten, en prachtige rijstfiguren maken op een houten plankje. De gedachten hierachter, en de vormen die men maakt, werden ons uitgelegd door een wat al te opdringerige gelovige. Na de tempel lopen we richting de Banganga water tank. Onderweg komen we een jonge zwitser tegen die ons de weg daarheen vraagt. Hij maakt een wereldreis. Alleen, op zijn 19e... *jaloers*
De watertank is een soort kunstmatig meer waarvan het water uit een bron ontspringt. Volgens de legende zou Ram met een pijl hebben geschoten en waar deze neerkwam, ontsprong de bron, dezelfde bron als van de Ganges (zo'n 1500 km. verderop). We lopen wat in de omgeving, tot het ons echt te heet wordt, en we teruggaan naar het hotel. De tweede helft van de dag lopen we naar Crawford Market, een overdekte markt met van alles wat je maar kunt bedenken. Het is vrij hectisch en vol en we besluiten maar weer naar buiten te gaan, richting Zaveeri Bazaar, een district waar je vooral sieraden kunt kopen. We lopen ook door een overdekte stoffenmarkt. 'S avonds moeten we nodig relaxen na de hectiek van de markt en nemen we een waterpijp bij een arabische bar... Doet me erg denken aan Tunesië.

Dag 4 bezoeken we in de vroege ochtend de Koli vismarkt in Sassoon Docks. De Koli waren de eerste bewoners van de eilanden die nu Mumbai vormen en hun manier van vis vangen en verkopen is nog dezelfde als honderden jaren geleden. De vislucht verwaait op de zeewind maar is desalniettemin zwaar. Het is druk en er wordt flink ge- en verkocht. Er zijn zoveel soorten vis die ik niet ken, vader en broerlief zouden hier meer op hun plaats zijn dan ik. We lopen ook door de haven en langs de vrolijk gekleurde houten vissersboten. Daarna lopen we naar de Mumbai port Trust Garden, een park aan zee. Hier zijn zeldzame bomen te zien en bergen witte loopvogels die op ibissen lijken. We gaan per taxi terug naar het hotel om uit te checken, aangezien het onze laatste dag is. De tassen (verdubbeld in gewicht en aantal vanwege het vele shoppen) laten we achter in het hotel, om onze middag nog te besteden met een bezoekje aan Fashion Street. Hier zijn vooral veel jeans te koop. We hebben ook - eindelijk- een rondje gelopen om de mooiste en belkangrijkste gebouwen te bekijken: de klokkentoren, de High Court, universiteit en meer. We zijn zelfs binnen op het binnenhof van de uni geweest door pure bluf: er bleek een conferentie of zo te zijn, dus veel nieuwe gezichten, en we zijn quasi zelfverzekerd langs de bewakers gelopen.
De treinreis terug verloopt weer goed. We vinden het jammer Mumbai te moeten verlaten en morgen weer aan het werk te moeten (ik ben 10 dagen weggeweest, en heb wel veel gemist). Maar het is ook fijn weer "thuis" te zijn in ons Pune.

Foto's staan op http://s251.photobucket.com/albums/gg314/saraindia !

• 19 April 2008 - 21:30

Siwart En Carla:

Hoi Sara,

We komen net terug van ed speeldoos want we zijn naar het cabaretestafette geweest. Lekker gelachen vanavond. Morgen gaan we naar Lonnke toe want die is dan jarig. Hebben uiteraard weer eerst even naar al je foto's e.d. gekeken. Geweldig mooi weer om te zien. En het valt ons op dat je helemaal geen andere blanken /toeristen ziet. Denk wel dat jullie een bezienswaardigheid zijn.. Klnkt allemaal geweldig. Denk wel dat je een extra vliegtuig moet charteren om alle kado's mee te nemen.

Groetjes

XXX Carla en Siwart

• 30 April 2008 - 10:16

Hilde Schonk:

Lieve Sara,
    Wij zijn een 11 dagen weggeweest. Ja je raadt het al, naar Symi, voor het eerst ons eigen huis bezocht. We hadden fantastisch weer, zelfs gezwommen(wel ijskoud om door te komen, maar na 40 slagen is het heerlijk). Het huis en het terras waren in een woord fantastisch. Iedere ochtend buiten ontbijten, avondeten nog binnen. Planten gesnoeid, de geraniums bleken enorm te zijn en vol met bloemen, prachtig. Nieuw horretje in badkamer, schoongemaakt, oude dingen weggegooid, heerlijk dus. We gaan 17 mei weer voor 14 dagen. Luxe gevoel hoor. We zien elkaar dus gelukkig nog wel. We hebben vanochtend (Koninginnedag hier, eten jullie ook haring? en drinken jullie ook oranjebitter?) samen je dagboek weer gelezen. Erg leuk allemaal, en waar ik me over blijf verbazen is het gemak waar jullie je mee aanpassen aan de totaal andere omstandigheden. Zelfs over de hitte hoor ik je niet veel.
    Ben wel benieuwd naar je werk, maar lees of hoor dit wel. Dag dag goed weekend voor straks, wij hebben 5 dagen vrij! De werf waar Hans werkt is ook vrijdag dicht, heerlijk dus. Overigens regent het hier nu en is het licht koud, kil en grijs.

Veel liefs Hilde (ook van Hans)