Terug in Nederland - Reisverslag uit Poona, India van Sara Swier - WaarBenJij.nu Terug in Nederland - Reisverslag uit Poona, India van Sara Swier - WaarBenJij.nu

Terug in Nederland

Door: Sara

Blijf op de hoogte en volg Sara

23 Mei 2008 | India, Poona

Foei foei, dat ik zo lang niet op mijn weblog heb geschreven! Mijn excuus is dat mijn weblog mainly over mijn India-avonturen gaat, en ik twee weken in Nederland verbleef.
Ik heb alle 10 mijn vakantiedagen opgenomen en ben naar Nederland gevlogen, vooral om de bruiloft van Andrea, een vriendin, mee te maken. De heimwee is meegevallen, maar uiteraard was het weerzien met familie en vrienden wel erg welkom. Daarbij snakte ik ook naar frisse en heldere lucht, in het groen wandelen, even geen herrie om me heen en me kunnen bewegen zonder direct doordrenkt te zijn met zweet. En vlees… Veel vlees… Carnivoor dat ik ben heb ik dat gemist in India. De koffer werd gevuld met souvenirs en frutsels, specerijen, overheerlijke Alphonso mango’s (the best), zaadjes, gevalletjes en dingetjes.

Andrea’s bruiloft was super, Klaas-Wim en zij waren totaal verrast dat ik er ook bij was! De verrassing maakte spoedig ruimte voor plaatsvervangende schaamte toen Cindy, Tjitske, Susan en ik plus aanhang een toepasselijk en zelf gecomponeerd liedje voor het bruidspaar zongen, tegenover de bruiloftsgasten. Iets over zandbakken, weeë knieën en bussen. Conform de Indiase traditie had ik mendhi, hennadecoraties in de vorm van bloemen, slingers etc., op mijn linkerhand laten zetten voor de bruiloft. Mijn verjaardag heb ik ook in een heerlijk zonnig maar toch koel Nederland gevierd, in bijzijn van familie. Op de dag zelf heb ik met mijn kont op het strand in Zandvoort gelegen. Nu de mendhi van mijn hand en pols zijn verdwenen zijn er lichtere plekken voor in de plaats gekomen, daar waar de Zandvoortse zon niet bij kon. Hmm, zit ik in India met 42 graden en blijf ik wit, terwijl ik na wee weekjes Nederland bruin terug kom. Beetje maf is het wel.

Terug naar India werd de koffer vooral gevuld met voedsel – wat ik verder meeneem zou ik ook weer mee terug moeten krijgen natuurlijk. De 3,5 kilo aan stroopwafels heb ik op de eerste dag dat ik terug was op kantoor uitgedeeld aan mijn collega’s. Ze vonden ze heerlijk, nog lekkerder dan de dropjes die ik ze gevoerd heb. Ook heb ik mijn vroegere afdelingen E-detailing en Pre-editing, en twee goede collega’s een typisch Nederlands cadeautje gegeven: klompjes of een molentje van Delftsblauw keramiek.
Reshma, een collega, heeft enkele van ons tevens uitgenodigd voor de receptie van haar bruiloft. Een goede reden om een saree te kopen! Renée, Irene en ik zijn vandaag na het werk richting Laxmi Road gegaan, om samen met Reshma en haar man een saree uit te zoeken. De stoffen zijn vaak prachtig, van ruwe zijde tot chiffon en van katoen tot brokaat, in alle mogelijke kleuren en met veel goudborduursel. Het omdoen van de 5,5 meter lange stof gaat nog een werk worden, maar we kunnen vast wel geholpen worden. Ook hebben we een onderrok aangeschaft. Schoenen, juwelen, veiligheidsspelden en een cadeau voor het paar moeten nog gevonden worden, maar we hebben de tijd: de bruiloft is pas op 1 juni. We hoeven ons niet alleen te voelen, want er komen 500 gasten! Dat is nog eens wat anders dan met een Nederlandse bruiloft...

Ik weet nog niet of ik doorga met mijn danslessen. Ik deed samen met Connie aan Bharatnatyam, een traditionele Indiase tempeldans met veel symboliek. We krijgen privéles van Rama, een meisje dat al jaren deze dans beoefend. Ze is supergoed. Ze heeft ons de eerste 20 handbewegingen, de Matras, geleerd, die gebruikt worden om een verhaal uit te beelden. Rama deed ook mee aan een dansvoorstelling in de Shaniwar Wada, het oude fort in de binnenstad van Pune. Helaas was Connie die dag ziek en ben ik alleen met Dhanashree, een oud-collega uit Crest, en diens moeder meegegaan. De show had voorstellingen van 3 soorten Indiase dans: naast "onze" dans ook Karthak en Orissa. Het geld dat hiermee is ingezameld komt ten goede aan hiv/aids-awareness. De voorstelling heeft me toen wel weer geïnspireerd door te gaan met de lessen, maar het probleem is dat de plek waar ze ons lesgeeft (een school) zo ver weg is. Het duurt bijna een uur per riksja om er te komen en we moeten 's avonds in het donker terug. Daarnaast kunnen we niet zo vaak als we zouden willen door allerlei omstandigheden. We moeten het maar zien.

Trouwens, we hebben een nieuwe huisgenoot! Hij is heel schoon, stil, schattig, neemt niet veel ruimte in beslag en maakt geen rommel. Een beetje verlegen issie wel, hij deinst altijd terug als een van ons dichtbij komt. Hij is enkele dagen geleden in ons appartement komen wonen, en we laten hem maar rondscharrelen. Hij is toch te snel voor ons ;) Zie foto hieronder...

  • 24 Mei 2008 - 07:27

    Frans En Joke:

    Hoi lieve Sara,

    De overgang van Nederland naar Indie zal wel weer enorm zijn geweet, het zonnetje in ons land is toch heel anders dan daar.
    Bij ons gaat alles goed, zondagmiddag houden Larissa en Jaap een feestje ter ere van hun 1 jarig huwelijk en nog een beetje voor hun verjaardagen want die hadden ze nog niet geviert.
    Frans heeft weer erg veel last van hooikoorts dat is ook niet zo gek want als je ziet hoeveel pollen er door de lucht zweeft is dit niet zo vreemd.
    Over twee weken zitten we voor een lang weekend op Texel. Met Larissa,Jaap, Patrick, Ingrid en Opa. daar kijken we erg naar uit!.

    Geniet van je weekend en tot mails,
    Frans en Joke.
    Wat leuk dat je bent uitgenodigt op bruiloft receptie van je collega! het lijkt me een hele kunst om een saree om te wikkelen maar dat gaat vast goedkomen.

  • 24 Mei 2008 - 08:15

    Siwart & Carla:

    Hoi dochter,

    Fijn weer al je belevenissen te lezen hoewel we het stuk over Nederland uiteraard wel heeeel goed kennen. Leuk dat je een bruiloft mee mag maken. Lijkt me geweldig en je kan dan moi een Indiase en een spakenburgse bruiloft mooi vergelijken. Wees een beetje lief voor je huisgenoot. Het valt voor hem niet mee om in zo'n hechte vrouwengemeenschap te komen wonen. Was er een kamer vrij gekomen of woont hij in een ander appartement?
    Ik ben vandaag en morgen helemaal alleen. Carla is naar Drenthe met de meidenclub. Morgen ga ik met Jorik naar Larissa en Jaap die vieren dan hun verjaardag en trouwen.

    Groetjes, dikke kus.

    Siwart & Carla

  • 24 Mei 2008 - 08:16

    Siwart:

    Ik vind lizzy erg leuk. Neem je hem mee als souvenier?

  • 29 Mei 2008 - 11:04

    Cindy:

    Saar,
    ik heb net de foto van je saree gezien. MOOOOI! Die kleuren zijn echt geweldig. Nu nog bijpassende armbanden en schoenen. Dan is die witte jas van mij toch een stuk minder uitbundig. De enige versiering is mijn AMC-badge met chagerijnige foto en een stethoscoop. Stuur je snel een mailtje met de laatste ontwikkelingen; maar ben op het moment nog te moe om een letter te typen! Daarnaast nog eens veel last van hooikoorts. En zand uit de Sahara!

  • 03 Juni 2008 - 10:03

    Hilde Schonk:

    Lieve Sara,
    Leuk, leuk, leuk. Volgens mij is dit een gekko. Zijn inderdaad schattig en eten insecten, lijken sloom maar schieten soms ineens af op iets "lekkers". We hebben weer genoten in ons Griekse huis, mooi weer, geverfd, gezwommen, gewandeld, gelezen, lekker eten en drinken, heerlijk. Dat het zo leuk zou zijn een vakantiehuis had ik nooit gedacht. Nu weer even thuis, de tuin is prachtig en dan eind juni weer weekje weg met Dick en Bart en in juli nog even 10 dagen Symi. Wat een leven he!
    Geniet verder van India en we horen wel weer hoe de bruiloft was, of je het bruidspaar uberhaupt hebt kunnen zien met zoveel mensen!
    Dag dag
    Hilde

  • 05 Juni 2008 - 20:54

    Siwart En Carla:

    Hoi Saar,

    Hebben net je prachtige foto gezien op de photobucket. Wat zie je er mooi uit voor de bruiloft!! Zijn benieuwd naar de echte foto's. Nog mooier?? Pas op dat je niet geschaakt wordt door een mooie Indier.

    XXX

    Siwart en Carla

  • 06 Juni 2008 - 11:36

    Lisanne:

    Heey Sara,

    Nou leuke huisgenoor, brrr!
    Leuk om je in de trein nog te spreken toen je in NL was!

    Groetjes Lisanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Poona

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 Juni 2008

Separate and every deadly

06 Juni 2008

Sara in the City

23 Mei 2008

Terug in Nederland

19 April 2008

Doorstep School en Mumbai

05 April 2008

Monkey Business
Sara

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 13272

Voorgaande reizen:

23 Januari 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: