Murud-Janjira weekend trip - Reisverslag uit Poona, India van Sara Swier - WaarBenJij.nu Murud-Janjira weekend trip - Reisverslag uit Poona, India van Sara Swier - WaarBenJij.nu

Murud-Janjira weekend trip

Door: Sara

Blijf op de hoogte en volg Sara

28 Februari 2008 | India, Poona

Vorige week vrijdag was het dan zover: onze eerste door Crest georganiseerde en gefinancieerde weekend-tripje! Na het werk vertrokken wij, de zes interns, met twee auto's naar Murud-Janjira. We kregen geen begeleiding in de vorm van een Subodh of Varsha mee, wat erg fijn was. We konden onze eigen plannen maken en hoefden enkel de chaffeurs te informeren. De twee drivers bleven bij ons tijdens het weekend. Murud ligt op zo'n 5 uur rijden van Pune en is een klein dorpje. Het begint net door te krijgen dat toeristen een goede bron van inkomsten zijn. De stranden zijn breed, groot en nog niet overspoeld met mensen zoals in Goa, de palm- en bananenbomen zijn overal en de wind maakt het aangenamer dan in de stad.

Ons resort was nieuw en mooi, met een prachtig uitzicht over de zee en in de verte het fort Janjira. Dit was het eerste en belangrijkste wat we zaterdag bezochten, en de grootste toeristische trekpleister van Murud. Het fort is oud en doordat het slecht onderhouden is, is het met stugge bomen en struikgewas overgroeid, wat de ruines nog sprookjesachtiger maakt. Om bij het fort te komen moet er drie km. met een plat houten zeilbootje overbrugd worden. Een heerlijk tochtje wat veel langer had mogen duren. Bij aankomst bij de ingang van het fort bleek er geen aanlegplaats te zijn, maar moest het laatste stukje met een grote stap over het zeewater genomen worden. Wonder boven wonder heeft iedereen het er zo'n beetje droog vanaf gebracht. Helaas kregen we maar 40 min. de tijd om het fort te bezoeken aangezien het bootje weer terug moest.

Na het bezoek aan Janjira fort namen we de lunch bij het goede restaurant van het Golden Swan Resort. In de bomen bij het strand zaten honderden grote vleermuizen (vleerhonden) die een behoorlijk kabaal maakten. Met zonsondergang vlogen ze allemaal langs ons resort om te gaan jagen in de schemer. Na de lunch gingen we terug naar ons resort. Connie, Renee en ik wilden nog meer zien van Murud en omgeving, maar de andere drie meiden niet, dus splitsten we ons op. Met de auto reden we naar de Birla tempel, een prachtige marmeren tempel met een hoog dak. De tientallen koperen bellen met lange klepels tingelden vriendelijk in de zeebries. De tempel was gewijd aan Ganesh en co. en was vredig en sereen. In de tuin stonden vruchtdragende papayabomen. Onderweg zijn we ook bij een van de vele kleinere, kleurrijke tempels gestopt, waar mooie tekeningen van felgekleurd zand op de grond waren gemaakt.

Onze volgende stop was Kashid beach, een breed strand waar vrij veel mensen waren te vinden. Onder het genot van een verse kokosnoot keken we naar de cricketspelende mannen (cricket is de nationale sport, een trots overblijfsel van de Britse overheersing) en de door paarden getrokken karretjes die korte races op het zand hielden. Ik heb schelpjes gezocht - can't help it. Tegen zonsondergang reden we terug, zodat we nog een douche konden nemen voor we een diner zouden opzoeken. We hebben dus een volle dag gehad, met het fort, strand en tempels. En gelukkig maar, want de zondag viel nogal tegen. We stonden vroeg genoeg op maar gingen om 9 uur al weg. Het bleek dat Varsha iets voor ons gepland had, wat uiteidelijk niet doorging. We hebben Nagaon Beach, een ander bekend strand op de weg van Pun e naar Murud, een half uurtje bezocht. In die tijd hebben Renee, Connie en ik een ritje met het kleine paardenwagentje gemaakt wat we eerder al op Kashid beach hadden gezien. Lekker hard door de branding rennen met de wind door je haren en de palmen op de achtergrond, wat wil je nog meer! We waren 's middags alweer terug in Pune, een wereld van verschil met het landelijke Murud. Maar niet zonder onderweg te stoppen in Lonavale, waar Connie en ik tijdens ons eerste weekendje weg heen zijn gegaan. We hebben weer lekkere chikki gekocht, de zoete van noten gemaakte lekkernij waar de stad om bekend is.

Het weekend was erg fijn, en we zijn alweer druk plannen aan het maken voor het komende weekend en dat daarna. Zaterdag wil ik een rondreisje door Pune maken, en als het allemaal lukt, de Pataleshwar Caves bezoeken, een museum, het Shaniwar Wada en Empress garden of Osho Garden. Wil je weten wat dit allemaal voor spannends is, google is your friend ^_~

Foto's zijn zoals altijd te vinden op http://s251.photobucket.com/albums/gg314/saraindia

• 29 Februari 2008 - 11:08

Siwart & Carla:

Hoi Sara,

Uiteraard weer met veel plezier je reisversalg gelezen. Had natuurlijk wel e.e.a. gehoord van je maar nu met de foto's erbij ziet het er geweldig leuk uit. Vooral omdat er nog niet veel teoeristen zijn in dit gebied. We zullen dit weekend proberen te skypen. Ik zal proberen dat aan het eind van de dag te doen aangezien ik dan het meeste kans heb dat je thuis (wat klnkt dat raar aangezien je in India zit) bent. Als het goed is heb je van Carla haar tweede mailtje ontvangen. Zo zie je maar dat jou reis naar India ook goed voor Carla is want op deze manier leert ze zelfs nog internetten.

Groetjes en dikke kus

Siwart & Carla.

• 02 Maart 2008 - 10:51

Oma Swier (via Hilde:

Lieve Sara,
    Wat vind ik het fijn je "dagboek"ieder keer te ontvangen via je vader en moeder. Wat zul je een indrukken opdoen in zo'n totaal andere wereld. Zo'n grote stad en druk verkeer. Doe je erg voorzichtig leiverd. Heb je het met je collega's ook gezellig? Om de sfeer een halfjaar met z'n zessen goed te houden, vind ik ook zo belangrijk. Wij hebben hier een abnormale zachte winter. Velden met bloeiende crocusjes en zelfs de prunus kleurt al roze. Hilde komt langs en zal dit briefje versturen. Adri had ik aan de telefoon en ik moest je de groeten doen. Toen je ouders (vorige) zondag even bij me waren zei Carla: Sara maakt het goed, maar ik wil haar stem zo graag eens horen. En maandag belde je!
    Lieve Sara geniet van alles. Pas goed op je zelf! En eet goed en gezond!
    van je Oma Swier.

• 02 Maart 2008 - 10:55

Hilde Schonk:

Lieve Sara,
    Heerlijk je verslag te lezen. Wat me vooral opvalt is dat je je blijkbaar zo makkelijk aanpast en dat je de gelegenheid aangrijpt om zoveel mogelijk te zien. Fantastisch! Ben benieuwd hoe het op je werk gaat. En oh ja als je daar wat over vertelt, doe het dan zo eenvoudig mogelijk want deze digibeet begrijpt anders niet wat je doet en kan dan niet trots over je aan andere vertellen. Hoop dat je op dit moment (zondag) weer ergens aan het genieten bent. Wij gaan zo fietsen (!) het is wel winderig (erge storm gehad afgelopen dagen), maar beetje zon en het is goed voor de stramme oude benen.
    Heel veel liefs ook van Hans.
    Hilde

• 03 Maart 2008 - 17:50

Joke Van Beek:

Lieve Sara,

Ben je al helemaal geaclimatiseert? met name de temperatuur! dat zal wel heel wat warmer zijn dad ons koude kikkerlandje. In het weekend heeft het erg gestormd het leek wel herfst, maar ja hier in nederland kan je van alles verwachten.
    Wat leuk dat je met een groep meiden in de weekenden leuke en mooie dingen gaat bekijken dan zie je weer eens totaal iets anders dan hoge wolkenkrabbers! vooral de frisse lucht zal je goed doen!
    Hoe gaat het verder met je werk, wat doe je zo al op een werkdag?want in het begin mailde jij dat de werkzaamheden niet veel voor stelde, hopelijk is daar inmiddels verandering ik gekomen.
    Bij ons gaat alles zijn gangetje, alhoewel a.s. vrijdag hebben we de bul uitreiking van Patrick, dat is een kleuk vooruitzicht.
    Op mijn werk komen allemaal collega's terug van wintersport met een lekkere bruine kop! ik moet zeggen dan krijg ik ook weer de kriebels om te gaan skien maar dat gaat niet gebeuren want in april gaan we 16 dagen naar Cuba en dat is ook niet verkeerd! dus we genieten nog een poosje van het koude weer.

Hartelijke groeten van Frans en Joke en een knuffel van Archy!