Pune tripjes - Reisverslag uit Poona, India van Sara Swier - WaarBenJij.nu Pune tripjes - Reisverslag uit Poona, India van Sara Swier - WaarBenJij.nu

Pune tripjes

Door: Sara

Blijf op de hoogte en volg Sara

10 Maart 2008 | India, Poona

Vorig weekend hebben Renée, Connie en ik een sightseeing tour door Pune gemaakt, om plaatsen te bezoeken die ik al vanaf dag 1 wilde zien. We begonnen onze dag bij het Shaniwar Wada, een 18e eeuws fort dat middenin de stad staat. Shaniwar is Marathi voor zaterdag, en het was vast auspicious dat we hier op zaterdag heengingen. De indrukwekkende muren zijn meters hoog en zien er sterk en robuust uit. Hoe anders dan het eigenlijke fort, dat niet meer dan de fundamenten van een ooit groot bouwwerk is. De vlakte binnen de muren stelt niet zo veel voor en de conservatie technieken van de Indiërs begint en eindigt bij het aanvegen van de paden en het wateren van de bomen. We hebben een rondgang over de muren gemaakt en wat rondgestruind over de resten van het paleis en de vertrekken, waarna we vertrokken.

We liepen in de brandende zon naar het Raja Dinkar Kelkar museum, wat in hartje Pune ligt. Het museum was niet makkelijk te vinden maar het was absoluut boven onze verwachtingen. De collectie bestaat uit allerhande Indische zaken, van marmeren beelden tot prachtig ingelegde houten deuren en van sari’s en handpoppen tot muziekinstrumenten. Dit alles is bijeengebracht door een rijke verzamelaar, naar wie het museum is vernoemd. Het is dus eigenlijk de privé-collectie van Dr. D.G. Kelkar. Het was aangenaam koel en rustig binnen met een minimum aan bezoekers. Na het museumbezoek zochten we een klein lokaal eetdingetje op voor de lunch.
Onze laatste stop van de dag was de oudste tempel van de stad, de Pataleshwar Caves. Dit is een tempel met kunstmatige grotten uit de 8ste eeuw, gewijd aan Pataleshwar, heer van de onderwereld. Vlakbij de universiteit gelegen en op steenworp afstand van een van de drukste straten van de stad is deze plek toch een oase van rust. Mensen picknicken onder de reusachtige bomen, brengen offers in de tempel of rusten wat in de koele grot. Er zijn veel verborgen carvings in de steen, zoals voetjes, bloemen of vage en geërodeerde reliëfs van goden of mensen.

De werkweek is enigszins anders, aangezien ik nu een andere afdeling heb. Ik werk ’s ochtends nog bij e-detailing, waar ik eigenlijk al weg had moeten zijn, maar omdat een van de collega’s op vakantie is val ik voor haar in. ’s Middags werk ik bij pre-editing. Dit is een van de eerste afdelingen waar een nieuw manuscript binnenkomt. Het wordt hier verwerkt zodat alle kopjes, kolommen, etc. keurig netjes in het boek komen te staan. Ook zou ik ’s middags bezig moeten zijn met werk voor BSL, de Nederlandse tak van Springer. Maar dat werk staat nogal op een laag pitje. We hebben een ‘conference call’ gehad met de mensen van BSL en er is ons nogmaals verzekerd dat wij, Renée en ik, meer bij het proces betrokken zullen worden. De dag daarna kwam er een mailtje binnen met een job, wat diezelfde dag af moest. Het kostte ons heel wat praten en coördineren, maar we kregen het af, en de feedback was positief! Wat een overwinning… Onze eerste job voor BSL is gelukt en het voelt goed ^_^

Dit weekend hebben we wederom in Pune doorgebracht. Zaterdag hebben we een Bollywood film gezien, Jodhaa Akbar. Dit is een historisch liefdesverhaal (uiteraard) wat zich afspeelt in de 16e eeuw, met zwaardgekletter, veel kleur, goede muziek en prachtige mensen en kleding. Het verhaal was lastig te volgen aangezien het in Hindi was, maar de overweldigende beelden die elk shot het beeld vulden maakten veel goed. Wel merkwaardig dat vooraf aan de film het volkslied gespeeld wordt en iedereen plechtig opstaat om doodsstil naar het kattengezang te luisteren. We aten ons diner bij ons nieuwe favo restaurant, Polkadots, waar ze allerlei gerechten serveren, van Mexicaans tot Brits.

Zondag zijn we (Irene, Connie et moi) eerst naar een grote boekwinkel geweest, daarna naar Laxmi Road. Dit is meer een gebied van kleine bazaarachtige winkeltjes waar ze van alles verkopen. Denk: veel mensen, kleuren, geuren en spullen. Het gaafst was een overdekte markt, wat meer op een tempel lijkt van de buitenkant. Hier wordt groente en fruit verkocht, en het is aangenaam koel. De geuren van de gember, knoflook, chili, bloemen en fruit vullen de lucht. De mensen zijn nieuwsgierig maar niet opdringerig, en het is verbazingwekkend rustig. Volgens mij lachten ze ons uit toen we aangaven maar 2 chilipepers te willen, normaal koop je daar een halve kilo van. Aangezien onze magen begonnen te rommelen aten we een heerlijk soort wada pav (Indiase miniburger met van alles erop, in en aan). Connie en ik zijn nogal experimenteel wat Indiase dingen betreft, in de eerste plaats het eten. We doen graag wat de locals zelf ook doen. ’s Middags heb ik buiten doorgebracht, bij het zwembad en in het gras met een dik boek. Ik wil er nog even niet aan denken dat ik morgen weer naar kantoor gaan, om me vast te vervelen.

  • 11 Maart 2008 - 09:33

    Hilde Schonk:

    Dat van dat zwembad wist ik nog niet! Heerlijk lijkt me. Je verhalen zijn zeer welkom in dit regenachtige Nederland. Het is toch zo onvoorstelbaar dat jullie lopen te puffen. Het is hier dramatisch. Nu net even droog, maar zware laag hangende wolken. Het is dinsdagochtend, oma Swier komt zo voor een dagje. We gaan even naar ons dorp om de nieuwe grote kleding winkel te bekijken en nog wat andere dingen.
    Wij hadden een heerlijk weekend. Zijn vrijdag naar Maastricht vertrokken, waar we naar de Tefaf gingen (grootste Art Fair ter wereld). Het is net of je in een groot museum rondloopt, moderne kunst en antiek. Van sieraden, tot schilderijen tot meubels. Prachtig. Vrijdagavond gezellig uit eten en zaterdag uitgebreid gewinkeld. Erg leuke zomerkleren gekocht. Zaterdagavond weer heerlijk uit eten en zondag nogmaals naar de Tefaf. Het is zo groot dat je aan 1 dag niet genoeg hebt. Maandag was Hans ook nog vrij, dus gezellig nagenieten en de open haard maar aangemaakt, gordijnen snel dicht om de ellende buiten niet te zien.
    Komend weekend ook weer cultureel. Gaan zaterdag met vrienden naar een tentoonstelling van Lucian Freud (Engelse schilder, zeer rauw geschilderde mensen in allerlei standen). Hans zijn lievelings schilder. Daarna gezellig eten in Den Haag met z'n vieren.
    Nu dit waren weer even de berichten uit Berkenwoude.
    Liefs,
    Hilde


  • 11 Maart 2008 - 13:26

    Siwart & Carla:

    Hoi Lieve dochter,

    We hebben elkaar die weekend al even gesproken maar het is toch leuk om alles nog eens op papier te lezen. Het lijkt er op dat je nu eindelijk wat meer werk krijgt te doen. Waarschijnlijk zal ook dat moeten groeien maar als je hun vertrouwen weet te winnen en goed werk levert dan komt het werk waarschijnlijk vanzelf. Het is in ieder geval leuk om je verhalen van het weekend te lezen. Vooal die markten e.d. dat spreek Carla en mij bijzonder aan. Vergeet geen leuke souveniers te kopen want daar krijg je later spijt van. Het valt me overigens mee dat je geen last van je maag hebt door al dat vreemde eten. Ik neem niet aan dat alles even schooon is daar in Pune. Hier in Baarn gaat alles zijn gangetje. De nieuwe kast is geplaatst in de huiskamer en staat erg mooi. Ook hebben we de nieuwe caravan nu in onze stalling staan en is de oude opgehaald door de nieuwe eigenaren. De boot staat weer aardig in de verf en lak dus het mooie weer mag want ons betreft gauw komen. En dat is hard nodig. Vandaag weer harde wind en regen en moregn verwachten we weer storm wind 9.
    Het is moeilijk voor te stelln dat het bij jullie nu zo warm is. Ik lees wel dagelijks in de krant dat het in Bombay elke dag plm 32 graden is maar dat is waarschijnlijk nog aan de lage kant in vergelijking met het binnenland?

    Ik ga weer aan de slag want ik ben net binnen op mijn werk. Was vanmorgen naar Amstelveen en heb er wegens de files en slecht weer ruim 2 uur over gedaan.(over 45 km). Flink balen dus...

    Groetjes en dikke kus
    Siwart & Carla

  • 12 Maart 2008 - 18:56

    Osé Linskens:

    Gefeliciteerd met je eerste geslaagde opdracht. Het is erg knap in in zo'n land iets op tijd klaar te krijgen. Geweldig.!!!!!!!

  • 13 Maart 2008 - 18:45

    Patrick Van Beek:

    Bedankt voor je felicitatie Sara, ik heb van jouw ouders een prachtig boeket gekregen.

    Opa was vrijdag opgehaald door Joke en Frans, we hebben bij ons thuis een glaasje champagne gedronken. De ceremonie was mooi: ongeveer 50 studenten mochten hun bul in ontvangst nemen. Iedereen was gekleed in een zwarte toga met zo'n mooi hoedje, de professoren hadden een prachtig kostuum aan.

    Opa vond het natuurlijk reuze mooi om erbij te zijn. Aansluitend waren er hapjes en drankjes in het kasteel. Tot slot zijn we met Ingrid, opa en mijn ouders gaan eten in de stad.

    Heb je nog mooie activiteiten op stapel staan dit weekend?

  • 17 Maart 2008 - 15:07

    Cindy:

    Leek me weer eens leuk om zo een berichtje te plaatsen ipv op de email-manier.
    He, gek, ik krijg ineens overal rode streepjes onder m'n woorden terwijl ik dit typ. Nu is mijn computer van slag...

    Wat heerlijk om al die exotische verhalen van je te lezen. Ik kan bijna de lucht vol kruiden ruiken. Komijn, koriander, rijp fruit, chili, riool en zweet. Goed van je dat je lekker aan het experimenteren bent met het eten, en gewoon eet wat de lokale bevolking ook eet. Uit ervaring weet ik dat koken en eten vaak de weg is naar inburgering en waardering van de 'vreemde' cultuur - en dat het beide kanten op werkt.

    En hoezee voor je eerste geslaagde opdracht voor BSL. Daar moet op gedronken worden.

    Terwijl ik dit typ, bedenk ik me ineens dat ik je nog moest vertellen over mijn 5 minutes of fame. Tel daar na vandaag maar 15 minuten bij. Al deze nieuwe verhalen, ook die van de uitnodiging voor de bruiloft en alle nieuwe foto's snel op de mail. En dan ga ik nu snel jouw foto's bekijken.

    p.s. heb je de plaatjes van de hagel in de Bijlmer laten zien? En wat vonden ze ervan?
    p.s.2 heb je nog behoefte aan nieuwe muziek? Tjitske en ik hebben weer wat nieuwe geluiden binnengehaald. Laat het me weten wanneer het gelukt is om firefox te installeren!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Poona

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 Juni 2008

Separate and every deadly

06 Juni 2008

Sara in the City

23 Mei 2008

Terug in Nederland

19 April 2008

Doorstep School en Mumbai

05 April 2008

Monkey Business
Sara

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 698
Totaal aantal bezoekers 13351

Voorgaande reizen:

23 Januari 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: