Holi camel! - Reisverslag uit Poona, India van Sara Swier - WaarBenJij.nu Holi camel! - Reisverslag uit Poona, India van Sara Swier - WaarBenJij.nu

Holi camel!

Door: Sara

Blijf op de hoogte en volg Sara

21 Maart 2008 | India, Poona

Het is ongelooflijk maar waar: ik heb het de laatste 2 weken op het werk druk gehad, en zelfs met Nederlands werk! BSL, de Nederlandse uitgeverij die door Springer is overgenomen, stuurt voorzichtig werk naar Crest om te kijken of men hier dezelfde kwaliteit kan behalen in het maken van hun boeken, advertenties en afbeeldingen als de Nederlandse vendors. Crest heeft nog een lange weg te gaan als ik het zo zie: de advertenties zijn prima, maar afbeeldingen en boeken blijken te wensen te laten.

Waar Renée, de andere Nederlandse intern, en ik aan hebben gewerkt is een boek op tijd en in goede kwaliteit afgeleverd krijgen. We lopen echter tegen nogal wat problemen aan. Zonder je te vervelen met details: de contactpersoon hier voor BSL, die alles regelt, is drie weken verdwenen en nu blijkt dat ze ontslag heeft genomen. Renée en ik zijn de nieuwe contactpersonen maar niemand kan of wil ons uitleggen hoe we dit proces moeten doorlopen. Het is dus trial en -vooral- error. Het boek was enkele dagen te laat maar dat viel nog mee. Wat erger is, is dat het er niet uitziet zoals de klant zou willen, en dit komt vooral omdat ons voorbeeldboek waarop we dit nieuwe boek hebben gebaseerd, niet het juiste was. Het goede voorbeeldboek kregen we op de dag waarop we het boek leverden. Waarom zo laat? Omdat het opgeborgen was en de verantwoordelijke “de sleutel niet had”. Omg wat onprofessioneel. We krijgen er veel werk aan om alles om te bouwen zodat het aan de eisen voldoet.

Trouwens, ik mag geloof ik blij zijn dat ik 'live' werk krijg. De vorige interns die hier hebben gewerkt schijnen dat niet of nauwelijks gehad te hebben en voor hun moet het dus veel saaier zijn geweest. Ik heb vanaf week 2 of 3 al live e-newsletters gemaakt en quality assurance gedaan voor teksten. Dit is kijken of er nog fouten zitten in het werk dat wordt afgeleverd. Crest is natuurlijk ook nog een erg jong bedrijf, slechts 1 jaar oud. Men moet hun weg ook nog een beetje vinden misschien. Al zie ik dat ze wel heel professioneel, goed en nauwkeurig kunnen werken. Maar af en toe... Mijn geduld wordt zo nu en dan behoorlijk op de proef gesteld.

Genoeg over het werk. We hebben ook nog een leven naast het werk, al blijft er niet veel tijd over. Vorig weekend heb ik op zaterdag gewerkt. Niet omdat ik dat nu de beste tijdsbesteding vind maar omdat ik in april naar Mumbai wil, en twee daagjes te kort is om daar door te brengen. Het is een lange reis en een reusachtige stad met 17 mil. inwoners. Door op zaterdag te werken kan ik een vrijdag of maandag vrij nemen. April is de zomer alleen wel al aan de gang, en het is nu al 37 graden, dus ik ben benieuwd… of eigenlijk niet…

Zondag zijn Renée, Connie en ik naar de Chokhi Dhani geweest, een kruising tussen een amusementspark en een authentiek Rajastani (=Indiase staat) dorpje. We moesten wel anderhalf uur wachten voordat de fun begon, maar toen bleek het echt gaaf. We hebben een poppenvoorstelling gezien, dansvoorstelling, magicshow, een touwdanser met potten op zijn hoofd op een vijf meter hoog touw zien balanceren, en zelfs op een kameel gezeten! Het eten was heerlijk en vooral erg veel, een Rajastan thali. Op een groot bananenbladbord met kleine schaaltjes eromheen, tevens van bananenbladeren, kregen we een stuk of 15 verschillende gerechtjes. Een tulband op ons hoofd namen we maar op de koop toe. Ik wil hier graag nog een keer naartoe, want er was nog meer te beleven waar we geen tijd meer voor hadden. De Chokhi Dhani ligt nogal afgelegen en de dichtstbijzijnde riksja’s rijden op de weg zo’n 4 kilometer van de ingang. We hadden de riksjarijder die ons hierheen bracht gevraagd om rond 7 uur terug te komen. Uiteindelijk bleken we nog te laat en was er geen riksja te bekennen. Waarschijnlijk begreep de arme kerel ons niet, ondanks mijn dappere pogingen in Marathi uit te leggen hoe laat hij ons op moest pikken. We gingen uiteindelijk met een jeep van het park naar huis, met een stoere cipier als chauffeur.

Dit weekend is een lang weekend, vrijdag hebben we vrij. Dit is namelijk naast Goede Vrijdag een Indiase feestdag, Holi. Op vrijdag, het eigenlijke Holi,worden er bonfires gemaakt om de verbranding van Holika, een mythische figuur, te vieren. Op zaterdag schijnt men felgekleurde poeders op elkaar te gooien en high te worden door lassi (=zout yoghurtdrankje) met marihuana ,“bhang” te drinken. Ik weet nog niet of ik de deur uit ga morgen, het schijnt vrij heftig te kunnen worden, maar geen idee hoe het hier in Viman Nagar is. de info die we krijgen van collega's is nogal tegenstrijdig zoals gewoonlijk. Zondag hebben we enkele collega’s uitgenodigd om een voor hun onbekend feest te vieren, Pasen. We gaan eieren beschilderen en een paaslunch maken.

Minder leuk nieuws is dat ondertussen iedereen een keer of meer ziek is geweest, behalve ik. Vidya is zelfs 3 dagen opgenomen in het ziekenhuis vanwege haar ziekte en omdat ze uitgedroogd was. Of het door het eten komt, door de extreme hitte, het water of door iets anders weten we niet; waarschijnlijk een combinatie. Voor mij is dit geen reden extra voorzichtig te worden, als je ziek moet worden dan wordt je ziek. Vanavond gaan we ook een nieuw restaurant bezoeken in het kader van de verjaardag van Vidya, een van de Duitse interns (ja, is een Indiase naam, ze is hier dan ook geboren).

Er zijn weer foto's te bewonderen, zelfs van yours truly aan het werk. De CEO van Springer (een Nederlander overigens) en twee boardmanagers zijn langsgekomen voor een inspectie en update, en hiervan zijn ook foto's gemaakt. Quasi intelligente shots van mij achter een flashpresentatie moeten niet te letterlijk opgevat worden, dit was enkel voor het plaatje. E-newsletters zien er niet zo sprankelend uit als een mooie Duitse ( "Nee, Nederland is niet hetzelfde als Duitsland..." ) flash. Not my idea. Beeldvorming is alles hier. Denk aan bergen planten en bloemstukjes die opeens overal in het kantoor staan voor de CEO en co., en na hun bezoek weer verdwijnen.
Tevens Chokhi Dhani foto's!

http://s251.photobucket.com/albums/gg314/saraindia.

  • 21 Maart 2008 - 14:50

    Siwart & Carla:

    Hoi dochter,

    Ja we zijn weer de eerste die je verhalen mogen lezen. We beginnen er al een beetje aan te wennen zo rond het weekend dat er weer wat te lezen valt. Het is mooi dat je het zelfs druk begint te krijgen en dat er wel iets fout gaat (zoals met dat boek....) dat komt echt niet alleen in India voor. Ik kan je dar ook wel het nodige over vertellen. De foto's zie er weer erg leuk uit. Je schrijft echter dat er ook foto's van het park Chocki Dahni op staan die zie ik echter niet. Alleen de foto van jou op een kameel. Doet ons weer denken aan onze reis met Ina en Fred in Tunesie. Ben benieuwd of je nog naar het holi feest gaat. Misschien wordt je wel helemaal gekleurd van alle verfstoffen.
    Hier in Nederland gaat alles zijn gangetje. Ben vanmorgen voor mijn werk naar Wijk aan Zee geweest om een klantendag te organiseren voor onze klanten. Diana (mijn marketing assistente) ik zaten in een strandtent die ze nog aan het opbouwen waren. We gaan beach volleyballen , frisbeen en blokarten. Dat is met zo'n karretje met een zeiltje over het strand scheuren. Lijkt me heel gaaf. Vandaag het programa doorgesproken terwijl buiten er een natte sneeuwstorm woedde. Rare gewaarwording dat we eind mei daar buiten over het strand lopen. Vanavond ga ik met Jorik zijn ticket voor Bulgarije regelen. Hij gaat vrijwel zeker naar Varna waar hij gaat boogschieten. Wordt ook weer een hele gecompliceerde reis want hij zit in de middele of knowwhere. We zullen zien.
    We hopen dat je gezond blijft maar als je net zo'n sterke maag hebt als ik dan zal het wel gaan.
    Nu dat was het wel weer zo'n beetje. Fijne pasen in het verre India (het is nu goede vrijdag hier....)

    Groetjes,

    Dikke kus

    Carla & Siwart

  • 24 Maart 2008 - 10:25

    Oma Swier:

    Lieve Sara,

    Zaterdag 23 -3 2008
    Lieve Sara,

    Hartelijk dank voor je gezellige briefje.Wat was ik daar blij mee! Vrijdag j.l kwam de post nog aanbellen om 17.30 uur met een aangetekende brief uit India!! Iki heb afwisselende paasdagen. Zaterdag waren we bij Hilde en Hans met Carla en Siwart Jan en Adri. We hebben ouderwets lekker gelachen met zijn zevenen. Ik voelde me erg gelukkig. Vanmiddag komt Opa van Beek mij ophalen om naar Baarn te gaan. En tweede Paasdag met Adri haar ouders naar Leusden. Dus een vol programma. Wat fijn om te horen dat je in Mei een paar weken naar huis komt. Lieve Sara geniet van alles. Pas goed op jezelf en nogmaals bedankt voor je lieve briefje.

    Veel liefs

    Oma Swier

  • 24 Maart 2008 - 19:26

    Ina, Diew, Lon:

    Hoi Sara,

    We lezen nog steeds met veel belangstelling je berichten.
    Leuk om te lezen wat je allemaal beleeft daar, waar je allemaal naar toe gaat en dat je werk nu nog wat interessanter word.
    Hier hebben we een witte Pasen.
    Vandaag kwam de LeidseRijn marathon bij ons voor langs. Stakkers 42 km hardlopen door de sneeuwbuien en 5graden.
    Goed om te horen dat je nog niet ziek ben geweest, houden zo! (kunnen wij niet zeggen, alle drie ziek thuis geweest afgelopen weken)Verder gaat alles hier zijn gangetje. We kijken verlangend uit naar lente-weer.

    Nog veel plezier!
    Geniet ervan!

    Groetjes,
    Ina, Diewerke en Lonneke

  • 25 Maart 2008 - 10:52

    Frans En Joke:

    Hoi lieve Sara,

    Waarschijnlijk hed je niet verwacht dat je nog eens hard moet gaan werken in India, maar uiteindelijk is het er toch van gekomen!!!!
    Natuurlijk is het beter om de hele dag lekker bezig te zijn want dat geeft je een goed gevoel, dus laten we hopen dat het zo blijft.

    Wij hoorde van Opa dat je rond je verjaardag voor 2 weken naar huis komt, dan kan je weer even bij komen van alle indrukken die je in India op doet.

    Hier in Oudewater gaat alles goed, Frans en ik zijn het weekend druk bezig geweest met behangen van de woonkamer, eerst moest het oude behang eraf, nou dat was even een pittige klus want we zijn er bijna een hele dag mee bezig geweest, uiteindelijk was het behangen minder werk dan het eraf halen, maar nu ziet het er weer strak uit.
    2e paasdag zijn we bij Patrick wezen brunchen, heel gezellig en erg lekker, vandaag ben ik nog vrij, morgen ga ik weer werken, dat wordt een kort weekje omdat ik alleen maar woensdag en donderdag werkt.
    Je zal inmiddels wel vernomen hebben dat het in Nederland echt winters weer is met veel hagel, sneeuw en vorst, helaas geen voorjaar zoals het rond pasen hoort te zijn maar winterse sneeuwbuien met af en toe wat zon.
    Gelukkig gaan Frans en ik 19 april naar Cuba daar hebben we veel zin in zeker met deze koude dagen.

    Geniet maar lekker in India en veel lieve groeten van,
    Frans en Joke.

  • 26 Maart 2008 - 20:42

    Hilde:

    Heej Sara!

    Wat een verhaal! Ik had je moeder afgelopen zaterdag al in de AH gesproken en die vertelde me idd al dat je het wat drukker had! Maar moet je die nieuwsletters controleren op het engels of Nederlands (dat eerste lijkt me nl vrij lastig haha). Wel bijzonder met die feesten, hopelijk heb je daar veel foto's van :D! En hoe bevalt het om met 'bedekte' kleding te lopen? Echt hele leuke foto's!! Succes de komende weken!

    Liefs, Hilde

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Poona

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 Juni 2008

Separate and every deadly

06 Juni 2008

Sara in the City

23 Mei 2008

Terug in Nederland

19 April 2008

Doorstep School en Mumbai

05 April 2008

Monkey Business
Sara

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 13357

Voorgaande reizen:

23 Januari 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: