First day of a new life - Reisverslag uit Poona, India van Sara Swier - WaarBenJij.nu First day of a new life - Reisverslag uit Poona, India van Sara Swier - WaarBenJij.nu

First day of a new life

Door: Sara

Blijf op de hoogte en volg Sara

27 Januari 2008 | India, Poona

Heidelberg is een prachtige stad, als je in het centrum blijft. Renee, de andere Nederlandse intern, en ik zijn na aankomst in de Duitse stad direct naar de Altstadt gegaan. Hier kan je lekker shoppen, maar we hebben ons keurig ingehouden met de wetenschap dat alles in India toch goedkoper is. Daarom gaan we naar de belangrijkste culturele attractie. De bouw van het mooie slot van de stad is vanaf de 14e eeuw begonnen, maar het bouwwerk is af en toe vreselijk gerenoveerd. Beetje in een Kaiserin Sisi stijl. Vanaf de palissade heb je een prachtig uitzicht over de stad en de Neckar, de nabijliggende rivier.

De twee introductie/trainigsdagen bij Springer zijn vooral erg itens met veel te veel info om te bevatten, laat staan onthouden. De Springermensen hebben verschillende presentaties voor ons voorbereid, zes per dag, over allerlei aspecten van het bedrijf. Op dag 2 horen we ook wat meer over Pune.

De 26e januari gaan we bij het Hotel Neu Heidelberg weg, met een shuttlebus richting de Frankfurt luchthaven. Onze vlucht vertrekt om 13.30, en na een op zich voorspoedige vliegreis landen we om 01.30 lokale tijd in Mumbai. Hier worden we opgepikt door twee auto's. Slapen is vrij onmogelijk met de Indiase rijstijl en auto's. Na een korte pitstop onderweg om het nodige water in te slaan belanden we rond 06.00 uur in Pune. Zo 's nachts is het vooral koud (kan dat in India? Heidelberg voelde warmer...), maar we worden warm ontvangen door Subodh, een medewerker van Springer. Hij geeft ons een rondleiding door de appartementen. Over een paar uur komt Vasha voor de lunch, dus we dumpen de koffers om snel wat te slapen voordat weer een lange dag begint. Ik ben mijn tijdgevoel behoorlijk kwijt als ik om 11 uur wakker wordt, na een uur of 3-4 slaap.

In het appartement van Renee, Vidhya en Cornelia eten we pizza's en krijgen we allen een Indiase simkaart. Helaas is mijn gloednieuwe telefoon die ik speciaal had gekocht niet sim-lock vrij, maar gelukkig kan ik een mobieltje lenen voor deze periode. Na de lunch vertrekken we richting stad, voor een rondleiding met Vasha langs een shopping mall en een supermarkt. Onze eerste ervaring met een rikshja is leuk! Levensgevaarlijk maar ook gaaf. We hebben de eerste kamelen en koeien op straat al gezien.
De straten zijn rommelig, vies en vol, maar het verkeer nu op zondag is helemaal zo gek nog niet vergeleken met de dagen die nog gaan komen. Ik krijg zoveel indrukken te verwerken dat ik nog steeds een beetje als een buitenstaander naar alles kijk. De anderen voelen hetzelfde. Na de stadsrondleiding gaan we met enkele managers van Crest eten bij een zeer mooi, westers uitziend restaurant. Italiaans eten zoals hier zullen we niet veel meer zien, maar ik zie erg uit naar het Indiase eten.

Morgen is de dag weer geheel volgepland, met een bezoek aan Crest en de mensen, en een trip naar een lokale markt. Aangezien we de laatste tijd nauwelijks geslapen hebben en veel te verwerken krijgen moeten we vroeg slapen, maar we zijn nog te vol van alles.

• 28 Januari 2008 - 08:01

Siwart & Carla:

Hoi Sara,

W hebben elkaar al even per telefoon gesproken dus we wisten al eerder dat alles goed was verlopen. Vreemd dat het zo koud is in India. Ik dacht dat het daar bijna altijd wel goed weer was. We zijn benieuwd naar je eerste werkervaringen en hoe het bevalt om samen te wonen met een paar volslagen vreemde mensen. Immers je hebt je huisgenoten niet zelf uitgekozen dus het is dan altijd maar afwachten.
    Geniet ervan en laat alles maar gewoon over je heen komen.
    Dikke kus.
    Carla & Siwart

• 28 Januari 2008 - 15:26

Herbert En Jose:

Hallo Sara,

Leuk zo'n Blog!
    We hebben je stukje gelezen. Neem vooral rustig de tijd om alle indrukken te verwerken, dat zul je nodig hebben. Alles daar is anders als hier en het auto-rijden daar is volgens mij net zoals in Sri-Lanka een belevenis op zich.
    Heel veel plezier daar in het verre India

Herbert en Jose Linskens

• 29 Januari 2008 - 17:36

Frans En Joke:

Hallo Sara,

Het zal een enorme ervaring voor je zijn in India met totaal andere cultuur en leefgewoonte's. Zoveel indrukken zal de eerste weken wel erg vermoeiend maar ook zeer indrukwekkend zijn.
    Het is ook fijn dat je zo goed wordt opgevangen want dat is toch erg prettig als je voor het eerst naar een zeer groot en totaal ander land gaat als in europa.
    Wanneer begint het echte werken? want nu lijkt het veel op een vakantie trip!

Heel veel succes en tot mails,
    Frans en Joke.

ons e-mail adres is: fransenjokevanbeek@hotmail.com