Rennen en vervelen - Reisverslag uit Poona, India van Sara Swier - WaarBenJij.nu Rennen en vervelen - Reisverslag uit Poona, India van Sara Swier - WaarBenJij.nu

Rennen en vervelen

Door: Sara

Blijf op de hoogte en volg Sara

30 Januari 2008 | India, Poona

Maandag hebben we gepoogd ons in te schrijven bij de Indiase gemeente. Dit is verplicht voor alle buitenlanders die voor langere periode in India blijven. We hadden Vasha, een collega, de hele dag bij ons, wat heel veel scheelt: zij weet precies hoe alles werkt. We zijn nog niet goed ingeschreven en moeten dinsdag voor de derde maal terug. Je vraagt hier nooit 'waarom', je neemt gewoon aan dat men een goede reden heeft. 'Why' vragen is ook een soort teken van zwakte, je bent onwetend. Het is een andere cultuur dan in Europa, dat is zeker.

Het eten is hier echt goedkoop. We hebben zondag bij een superposh italiaans-indisch restaurant gegeten waar het hoofdgerecht wel rond de 220 roepies p.p. kostte, =nog geen 5 euro. Heel veel geld voor Indiase begrippen! Ook 's middags wordt warm gegeten meestal. Het eten bestaat vooral uit spicy curries die met de hand worden gegeten, met naanbrood als 'bestek'.

Sinds dinsdag zijn we op het kantoor van Crest aan het werk: vooral trainingen. Mijn eerste afdeling is e-detailing, het creeeren van internet nieuwsletters. het kleine beetje kennis dat ik heb van Dreamweaver komt goed van pas. Ik zit achter twee pcschermen, cool :) Het kantoor is niet zo groot en ligt in een superclean, supermodern it-park. Grasvelden en watervallen, hier het toppunt van rijkdom, zijn goed vertegenwoordigd. Zet echter één voet buiten de compound en je bent weer in de chaos belandt, maar het park ziet eruit als New York. Al onze dagen zijn van A tot Z gepland en volgeboekt, maar gelukkig hadden we gisteravond vrij. We hebben wel eventjes tijd voor onszelf nodig om wat te rusten, want we zijn continu aan het rennen geweest sinds we in eigenlijk Heidelberg zijn beland. Men zorgt er goed voor dat we ons niet vervelen-of is het om een cultuurshock te voorkomen? De vrije avond hebben we benut door Indiaas afhaaleten te bestellen, wat voor 6 personen nog geen tientje was. Een Bollywoodfilm, Kuch Kuch Hani Hai, zorgde voor afleiding; wat een cliche, over-the-top, superblije bedoening is zo'n film, zeg. Veel dansjes en liedjes over onbereikbare liefdes, maar altijd een happy-end.

Ons rooster voor de komende zes maanden is voor ieder van ons zessen een beetje anders. We rouleren en komen zo op elke afdeling van het bedrijf te zitten voor ongeveer een maand. Ook hebben we nog de NGO, de non-government organisation, oftewel het vrijwilligerswerk voor de Doorstep School. Dat doen we twee aan twee. Wat voor project we hier gaan doen is nog onduidelijk. De drie trips naar nabijgelegen gebieden/steden zijn ook tot op de minuut gepland. Verder hebben we om de dag een typesetting-training de komende 2 maanden, en ook om de dag Marathi-training, de taal van de streek Maharashtra. Dit wordt gegeven door een leraar Duits van de universiteit van Pune. Nu is Duits al niet makkelijk voor me, maar met een dik Indiaas accent (hij bevat niet dat wij Nederlanders geen Duits spreken) is het helemaal vrijwel onverstaanbaar. Ik knik en glimach maar, dat doet de gehele bevolking hier.

Wat me erg meevalt is dat er nauwelijks tot geen muggen zijn, omdat het winter is. Overdag is het warm weer, rond de 30 graden, wat alleen maar veel erger zal worden: in de zomer wordt rond de 45 graden. En dan de moesson eroverheen... Maar dat duurt nog wel even. Het verkeer valt ook best mee, ik had me op het allerergste voorbereid maar tot nu toe zijn we er heelhuids doorheengekomen. De riksja-mannen zien er niet uit in hun aftandse tiendehandse wagentjes, maar rijden kunnen ze wel.

Onze internetverbinding is afgesloten wegens achterstallige betaling, gelukkig heb ik op het werk wel toegang tot internet op mijn afdeling. Ik ben klaar met mijn werk voor vandaag en verveel me nu; zo kan je volgeboekt zijn en toch niets te doen hebben. Geen foto's nu dus, die volgen later!

• 30 Januari 2008 - 12:17

Hilde:

Lieve Sara,
    Heerlijk dat je al tijd hebt genomen om zo'n prachtig verhaal te vertellen. Als ik het zo lees denk ik: ja wordt maar journalist want wat schrijf je goed (Nederlands!), informatief en gezellig.
    Het is hier vandaag regenachtig en de temperatuur gaat dalen. Winterse buien met heel veel wind. Ook op Symi is het slecht zag ik vanochtend op de website. In onze tuin zijn de tuinlieden bezig, een groot deel van de heg moest vervangen worden, was dood! Vreselijk, maar ja niets aan te doen.
    Morgen komt mijn vriedin Lotty, we gaan samen naar de schoonheidsspecialiste, was mijn cadeau voor haar afstuderen. Zij heeft op haar oude dag nog een tweede studie (Belastingrecht!) gedaan en met glans afgerond naast een hele drukke baan.
    Nu lieverd dit was het even. Ik beloof dat ik je regelmatig wat laat lezen.
    Veel liefs, geniet van alles.
    Dag dag
    Hilde

• 30 Januari 2008 - 16:25

Siwart & Carla:

Hoi Sara,

Leuk weer wat te lezen. Bij ons gaat alles zijn gangetje. Gaan waarschijnlijk zaterdag een andere caravan kopen. Immers je bent nu de deur uit dus we kunnen nu een heleboel geld verbrassen.
    Heb gisteravong geprobeerd te skypen maar dat lukt moeilijk als je internet verbinding is afgesloten. En overdag zal moeilijk gaan als je op je werk zit. Maar zo houden we elkaar ook op de hoogte. Als je wilt skypen laat het me dan even via mij mail weten.

Kus

Siwart Carla

• 01 Februari 2008 - 15:15

Sara:

Hoi Sara,

Wat fijn om te lezen dat het goed gaat in India. Jip zijn vriendje is er met de kerst een paar weken geweest. Toen wij hem vroegen hoe was India. Zei hij zeer overtuigd " Het stinkt er ". Gelukkig kom ik via jou meer te weten. Ik wens je alle goeds en blijf je volgen via je weblog. Groeten Fanny

• 01 Februari 2008 - 17:53

Ina:

hoi sara

watleuk om zo te kunnen lezen hoe het gaat. 30 graden kuuen we ons hier nu even niet voorstellen. ik ben ook wel benieuwd wat het vrijwilligerswerk wordt dat je moet gaan doen; bijzonder dat het ook bij jullie werk hoort.
    nog heel veel plezier.
    groetjes van diewerke en lonneke en ina

• 03 Februari 2008 - 18:25

Hilde:

Lieve Sara,
    Het is zondagavond, Hans zit voetbal te kijken en ik had een probleem met mijn computer. Heb ik hopelijk opgelost d.m.v. handleiding van microsoft support. Het was vandaag winderig en fris, maar wel helder, dus even gewandeld en toen binnen leuke en noodzakelijke dingen gedaan. Hans ruimt zijn studeerkamer op (houdt van uitscheuren krantenberichten, bewaren van allerlei tijdschriften etc.) ik heb mijn gordijnen in mijn kamer gezoomd. Ben erg trots op het resultaat. Ik hoorde dat er problemen waren met internet van Egypte t/m India (breuk in kabel in een van de zeeën) en hoop dus dat jij geen problemen heb. Het ziet er naar uit dat wij binnen 20 dagen eigenaar zijn van het huis in Symi.
    Hoop dat alles goed is bij jou en vraag mij af hoe jullie die mooie vloer zo glimmend zullen kunnen houden?! Of hebben jullie een werkster.
    Ga ook nog even wat andere internet dingen doen. Liefs,
    Hilde
    (ik vind het leuk om er nu bij te zetten "je tante", dan weten andere lezers ook wat onze familieverhouding is.
    Dag dag.

• 05 Februari 2008 - 09:29

Quen:

hee meid,

klinkt goed allemaal! en jullie appartement ziet er echt prachtig uit....maar ik geloof idd wel dat t een culuurschock is af en toe...
    jammer dat je zo'n gepland schema hebt nu, misschien wordt dat later ruimer zodat je meer tijd hebt om leuke dingen te doen en te relaxen..

groetjes

Quen